Romaskinen burde være din bedste ven

Skrevet af
4.6 Baseret på 15 Bedømmelser

Både fitness- og sundhedseksperter er enige om, at roning er en super god motionsform, hvor sandsynligheden for skader, er lav. Roning er en super god til at træne hele kroppens kredsløb samtidig med, at både skuldre, arme, ben, mave, ryg og lår bliver ak

Roning er dermed helt ideelt som led i din træning, hvor du gerne vil aktivere store dele af de muskelgrupper du har i kroppen, og aktivere dem på en og samme tid.

At bruge en romaskine til at komme i form med, er slet ikke nogen dum idé, især ikke for dig, der længes efter at komme ud og løbe. Romaskiner er blevet meget populære, da de netop er så mange dele af kroppen på samme tid - samlet set, kan roning på en romaskine godt betegnes som en af de mest effektive træningsmaskiner til både at forbrænde kalorier og opbygge muskler.

01Hvilken type romaskine har du brug for?

Romaskiner kommer i rigtig mange forskellige typer og størrelser. Først og fremmest skal du finde ud af, hvor meget plads du reelt set har til romaskinen - hvis du altså er på jagt efter en til hjemmet.

Den helt store forskel på romaskinerne er ift. Hvor nemme de er at flytte rundt med. Tilbage i tiden var det ikke så vigtigt, at romaskinerne kunne flyttet uden besvær, da de oftest blot skulle stå på sin faste plads nede i motionscenteret. Men nu hvor at flere gerne vil købe en romaskine hjem til lejligheden eller huset, jamen så er romaskinen jo nødt til at være nem at flytte med. Det er nok de færreste, der har lyst til at lade romaskinen stå fremme i stuen.

Romaskinens modstandsstyrke

Romaskiner kommer med forskellige modstandsstyrker, hvor der i skrivende stund eksisterer luftmodstand, hydraulisk modstand, magnetisk modstand og vandmodstand. Hvis du har set House of Card, så har du helt sikkert set den romaskine hovedpersonen har i sin kælder - det er en romaskine med vandmodstand. De er ikke så populære som de andre romaskiner - men hvem kunne ikke godt tænke sig at prøve sådan en romaskine alligevel?

02Roning er den ideelle cardio træning

Roning er ekstrem effektiv cardio træning, også når du sammenligner med eksempelvis en cross maskine, hvor du mest af alt får aktiveret dine ben og underkrop.

Du skal naturligvis ikke lade dig afskrække fra at benytte dig af cross maskinen, da den stadig er yderst effektiv og rar at bruge, når du eksempelvis har planlagt at cardio træning skal ske efter at du har trænet arme. Til disse dage er det VIRKELIG rart at bruge cross maskinen eller løbebåndet i stedet for romaskinen.

Det bringer os faktisk frem til, at roning som cardio træning nok er bedst de dage, hvor du udelukkende vil lave cardio træning, eller hvor du ikke har planlagt, at skulle presse dine muskler til det yderste i forbindelse med styrketræningen.

Men de dage hvor du så rent faktisk kun vil lave cardio træning, bør du stærkt overveje at bruge romaskinen frem for at løbe en tur og bruge cross maskinen. Hvis du ikke helt er overbevist, kan du jo prøve at sammenligne hvor mange kalorier du forbrænder over tid, samtidig med at du mærker efter i kroppen, hvorvidt du bliver mere eller mindre træt ved at bruge de forskellige maskiner.

03Kom godt i gang med at bruge din romaskine

Når du skal begunde at bruge din romaskine, er det i første omgang rigtig god at få noget kyndig vedledning. Vi ser RIGTIG mange forsøge sig med roning nede i fitnesscentrene, og med hånden på hjertet kan vi sige, at næsten ? laver robevægelsen helt forkert eller til dels forkert.

Så for ikke at lave disse begynderfejl, hvor du rent faktisk får mindre ud af din træning, end du kan forvente ved en korrekt udførsel. Det er oftest kropsholdningen og måden kablet bliver trukket i.

Giv dig god tid

Det er vigtigt, at du giver dig god tid til at lære at bruge romaskinen. Sådan er det med alle træningsmaskiner - øvelser gør mester - så lad være med at haste afsted. Det kræver noget tilvænning og øvelser, før at du lærer den helt rigtige teknik, og dit output af træningen bliver optimalt.

For har du først den rigtige teknik på plads, kan du begynde at rykke dine grænser både ift. antal watt du træner med og hvor langt du ror. Et andet godt råd er, at notere, hvor langt du ror og hvor lang tid distancen har taget. Antal kalorier forbrændt og gennemsnitlig antal watt kunne også være interessant. De fleste romaskiner i fitnesscentrene kan indstilles fra 1-10 i belastning, så hvis du starter ud med 1 og stille og roligt arbejder dig op mod en højere belastning, er antal kalorier og watt meget brugbar, da distance og tid ikke rigtig giver et retvisende billede af din fremgang.

bedste-romaskiner-til-hjemmet-hjemmetraening
0 Kommentarer
Nyt i debatten
Annonce
Populære artikler
Annonce
Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev, og få de bedste tilbud, guides & tricks direkte i din indbakke.

Nyhedsbrevet udkommer ca. en gang i måneden, og du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Annonce
Deltag i vores fitness-forum   Besøg Debat