Ordbog

Skrevet af
4.0 Baseret på 5 Bedømmelser

Vi ved, at der findes rigtig mange ord, formuleringer og fortolkninger af sundhed- og fitness-relaterede ord.

Derfor har vi sat os for, at lave en oversigt over ord som alle er relateret til sundhed og fitness.

Forhåbentlig kan du bruge vores liste, når du en dag støder på et ord, som du lige mangler en simpel beskrivelse af.

Listen kan naturligvis også bruges til dig, som blot vil have genopfrisket din hukommelse.

01Hvordan virker listen?

Hvordan virker listen med sundheds- og fitness-relaterede ord?

Hvis vi selv skal sige det, så kan det ikke være meget nemmere.

Hvert ord er skrevet i alfabetisk rækkefølge efterfulgt af en eventuel forkortelse.

I beskrivelsen vil du også kunne se en ekstra betegnelse, som er den kategori, ordet hører til.

02De fem kategorier

  1. Træningsteknik: Teknikker, du kan bruge i din træning.
  2. Træningsudstyr: Redskaber, tøj, gadgets – eksempelvis hjulet og sjippetørv.
  3. Aktivitet: Sport og øvelser.
  4. Krop: Muskler og knogler.
  5. Udenfor kategori

03Se hele listen her

Aduktion (Aktivitet)

Bevægelse hvor en kropsdel bevæges ind mod kroppens midtpunkt.

Aerob (Træningsteknik)

Aerob betyder “med ilt”. Aerob træning henviser til de træninger, hvor du gør meget brug af oxygen/ilt.

Træninger som løb, roning og svømning hører til aerobe træning.

Agonist supersæt (Træningsteknik)

Agonist supersæt er betegnes for træningsteknikken, hvor man laver to forskellige øvelser med kort tidsinterval, som begge går ind og rammer den samme muskelgruppe.

Akillessene – Achilles (Krop)

Akillessenen er den største og stærkeste sene, vi har i kroppen. Akillessenen hæfter hælknoglen sammen med lægmusklerne.

Antagonist supersæt (Træningsteknik)

Antagonist supersæt er det modsatte af et agonist supersæt. Man laver to forskellige øvelser med kort tidsinterval, som rammer en modsatrettet muskelgruppe.

Et godt eksempel på et antagonist supersæt, er ved to øvelser rettet mod henholdsvis biceps og triceps kort efter hinanden.

Biceps (Krop)

Generel betegnelse for musklerne på forsiden af overarmen.

Bip-test (Træningsteknik)

En Bip-test har til formål, at teste deltagernes kondition. Som regel opmåles en distance på 20 meter, med markeringer i hver ende.

Ved hvert bip skal deltagerne nå frem til den modsatte linje. Når deltageren ikke frem, udgår denne. For hver gang der lyder et bip, bliver der taget noget af tiden for bip-lyden.

Efter at alle deltagere er udgået, kan man via et regnesystem, aflæse de respektive deltageres konditionstal.

Blodkar (Krop)

De rør, der fører blodet frem og tilbage i kroppen.

De tre hovedtyper af blodkar er; arterier, vener og kapillærer.

Bænk (Træningsudstyr)

En smal og polstret bænk, som anvendes til at udføre en bred vifte af styrketræningsøvelser. Bænken kan have et justerbar ryglæn.

Cardio – Konditionstræning (Træningsteknik)

Cardio er meget populært hos træningsudøvere, der gerne vil tabe fedt på kroppen. Cardio er basalt set, træning af kroppens iltoptagelse og udholdenhed.

Et eksempel på en cardiotræning er, er 15 minutters aktivitet på et løbebånd, hvor der skiftes mellem 2 minutters løb og 2 minutters hurtig gang.

Cirkeltræning (Træningsteknik)

Højintensitetstræning,

Core (Krop)

Core er en samlet betegnelse af vores mave- og rygmuskler.

Cyklus (Træningsteknik)

Kombination af flere forskellige øvelser, som udføres skiftevis.

Decline (Træningsteknik)

Betyder “nedad”. Bruges mange gange i forbindelse med en øvelse.

Dropsæt (Træningsteknik)

Et dropsæt er en utrolig god måde at presse sine muskler ekstra hårdt. Et dropsæt indeholder som navnet, et drop af vægten i løbet af sættet.

Pauserne mellem sættene er ofte ikke længere end 10 sekunder, som man med fordel kan bruge på at tage noget af vægten af. Et drop kunne lyde fra 15 kg. til 10 kg. og slutningsvis 5 kg.

Dynamisk (Træningsteknik)

Træningsøvelser med bevægelse kaldes dynamiske træningsøvelser.

Excentrisk sammentrækning (Træningsteknik)

Excentrisk bevælgelse er forlængelse af muskler under kraft i modsat retning.

En excentrisk sammentrækning kan eksempelvis laves ved, at gå tilbage i udgangsposition fra biceps curls, mens musklen er spændt.

Fedtprocent (Krop)

Fedtprocenten er den procent af den totale kropsvægt, som består af fedtvæv.

Fleksible øvelser (Træningsteknik)

Øvelser der bevarer eller øger længden af muskler og/eller sener ved forsigtigt at strække dem. Kaldes også mobilitet.

Foam Roller (Træningsudstyr)

Super givende træningsudstyr, som er ideelt til at massere dine ømme muskler. Se de bedste Foam Rolleres her.

Frie vægte (Træningsteknik)

Generel betegnelse af frie håndvægte, kettlebell og vægtstange.

Glykæmisk indeks – GI (Krop)

Det glykæmisk indeks bruges til at forklare, hvor meget de forskellige fødevares indhold af kulhydrater får blodsukkeret til at stige.

Incline (Træningsteknik)

Betyder “opad”. Bruges mange gange i forbindelse med en øvelse.

Intensitet (Træningsteknik)

Intensitet måles ud fra hvor meget energi der bliver anvendt på en given mængde tid. Jo højere intensitet, jo mere energi bliver anvendt.

Kettlebell (Træningsudstyr)

Kettlebell er et kanonkugleformet redskab til mange forskellige træningsøvelser.

Den er især populær hos crossfitudøverne og på diverse kettlebellhold i fitnesscentrene.

Kreatin (Udenfor kategori)

Kreatin er et stof, som ligner aminosyre. Der findes en stor koncentration af kreatin i kroppens muskelceller.

Kridt (Træningsudstyr)

Kridt eller talkum kan bruges til at mindske det slid der sker på dine hænder, når du bl.a. løfter tunge vægte eller laver mange gentagelser hvor hænderne er i brug.

Makspuls (Krop)

Den højeste hjertepuls som den individuelles krop kan komme op på. Vores puls stiger bl.a. i takt med øget funktion af kroppen.

Mavemuskler– ABS -Abdominals (Krop)

Mavemuskler består af fire muskelgrupper; de lige mavemuskler, de ydre skå mavemuskler, indre skrå mavemuskler og de tværgående mavemuskler.

Muskelmasse (Krop)

Den procentvise mængde af kroppen, som er muskelmasse.

Pulsur (Træningsudstyr)

Fantastisk træningsudstyr som kan hjælpe dig med at finde din hjertefrekvens, kortlægge dine løb, måle pulsen og meget mere.Vi har samlet de bedste pulsure og løbeure her.

Repetitioner (Træningsteknik)

Gentagelser.

Repetition maksimum (Træningsteknik)

Hvis du maksimalt kan tage 1 gentagelse med en vægt på 30 kg. i en given øvelse, så er dit repetition maksimum på 1.

Kan du tage 15 gentagelser, er dit repetition maksimum på 15.

Protein (Udenfor kategori)

Protein er livsvigtigt for kroppen. Protein indgår i rigtig mange af kroppens processer. Proteiner består af tusindvis af aminosyrer.

Staps (Træningsudstyr)

Straps er løftestropper som hyppigt anvendes i fitnesscentrene, når folk skal trække sig selv op, gå med meget tunge vægte eller lave tunge dødløft.

Straps er super gode til dig, der har svært ved at holde fast i stangen pga. manglende styrke i fingrene.

Statisk (træningsteknik)

Konstant spænding i et træningsøvelse.

Steady state (Aktivitet)

En tilstand, hvor du har følelsen af, at du kan blive ved med at yde det nuværende niveau.

Det kan sammenlignes med når du er blevet godt varm på en løbetur, og derfor kan blive ved med at løbe i det samme tempo.

Stofskifte – BMR (Uden for kategori)

BMR er et udtryk for den mængde energi, kroppen bruger på at opretholde eksempelvis åndedrættet, når kroppen er i hvile.

Stofskiftet måles i KJ (energiforbrug) og Kcal (antal kalorier din krop anvender på et døgn). Det er vigtigt at notere, at stofskiftet er et mål for din krops stofskifte når der ikke udøves fysiske belastning på kroppen = ingen motion.

Supersæt (Træningsteknik)

Udnyttelse af forskellige muskelgruppers resitution efter endt øvelse, kan bruges på at lave en øvelse, rettet mod en anden muskelgruppe.

Et supersæt er akkurat det samme som et antagonist supersæt.

Sæt (Træningsteknik)

Antal runder/omgange.

Suspension (Træningsteknik)

Som en fjeder, sker der en masse når vi er aktive. Ved løb sker der en suspension, når foden rammer overfladen til den forlader overfladen igen.

Handlingen sker på en neutral-rullende måde.

Træningshold (Træningsteknik)

Træningshold er et hold af deltagere, der deltager i et træningspas ledet instrueret af en instruktør.

Vejrtrækning (Aktivitet)

Når vi indånder ilt, frigiver vi kuldioxid ved udånding.

Under styrketræning er det vigtigt at holde en afslappet vejrtrækning for at forhindre en stigning i blodtrykket.

Visceralt fedtniveau (Krop)

Det “farlige” fedt på kroppen – det som ligger inde omkring de indre organer. Har du et højt indhold af visceralt fedt, kan det øge din risiko for hjerte-kar-sygdomme.

Volume (Udenfor kategori)

Samlet mængde.

Vægtstang – Barbell (Træningsudstyr)

Du har med stor sandsynlighed set dem i dit lokale fitnesscenter eller i en sjov film på Facebook.

En vægtstang er en stang, typisk 5-7 fod lang, som kan have forskellige vægte alt efter formål; 10 kg, 15 kg, 20 kg.

Vægtstange anvendes meget i crossfit verdenen i øvelser som squat og military press.

0 Kommentarer
Nyt i debatten
Annonce
Populære artikler
Annonce
Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev, og få de bedste tilbud, guides & tricks direkte i din indbakke.

Nyhedsbrevet udkommer ca. en gang i måneden, og du kan til enhver tid afmelde dig igen.

Annonce
Deltag i vores fitness-forum   Besøg Debat