Kan man tabe sig uden motion?

Skrevet af
5.0 Baseret på 1 Bedømmelser

Jeg har tænkt meget over, om det virkelig er nødvendigt, at dyrke motion for at tabe sig. For at komme til bunds i sagen, har jeg undersøgt sagen nærmere, og her er hvad jeg lærte.

Hvordan taber man sig uden at dyrke motion? Hvis du indtager færre kalorier i løbet af dagen, end du forbrænder, vil du tabe dig. Kroppen har stadig brug for proteiner, fedtstoffer, vitaminer og mineraler, du skal dog holde dig til at spise færre kalorier end du forbrænder, da et overskud af kalorier vil medføre vægtforøgelse.

Det er nemlig ikke nogen god idé at sulte sig.

Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan du kan tabe dig uden at dyrke motion, skal du læse videre her - for der er mere end snakke end blot færre antal kalorier.

01Hvordan taber man sig uden motion

Du kan tabe dig uden motion, ved at være i kalorieunderskud, også kaldet energiunderskud. Alt mad består af kalorier, og indtager du færre kalorier end du forbrænder, vil kroppen bruge af kroppens energireserver i fedtdepoterne.

Vil du derfor gerne tabe dig uden motion, er første skridt at finde ud af, hvor mange kalorier du forbrænder i løbet af en dag. Forbrænder du 2.500 kalorier i løbet af dagen, vil et indtag af 2.000 kalorier give et vægttab.

For at tabe dig på en sund måde, skal fokusset dog også ligge på hvad du spiser, og ikke blot hvor mange kalorier maden indeholder. Du skal spise grøntsager og protein, for at kroppen får de næringsstoffer og byggesten, som kroppen har brug for, for at kunne optimere normalt; en god fordøjelse, opretholde immunforsvaret og kroppens muskelmasse samt forebygge sygdomme.

Gode grøntsager

  • Spinat
  • Selleri
  • Grønkål
  • Salat
  • Broccoli
  • Ærgter

Gode proteinkilder

  • Kylling
  • Fisk
  • Lam
  • Æg

Gode fedtkilder

  • Mandler, chiafrø og hørfrø
  • Tahini
  • Avocado
  • Kokosmælk og mandelmælk

Du bør afholde dig selv fra at spise oksekød, sukker og brød, da det kan forstyrre fordøjelsen, sådan at du ikke får udvundet nok næringsstoffer ud af vandet.

Du bør ligeledes drikke rigelig med vand, da kroppen ligeledes ikke fungerer, hvis væskebalancen ikke er intakt - kroppen har behov for 2,5-3 liter væske om dagen.

02Hvad skal man undgå at spise, hvis man vil tabe sig uden motion?

Hvis du vil tabe dig uden motion, skal du først og fremmest passe på de flydende kalorier i form af sodavand, juice, mælk, drikkeyoghurt og saftevand. Slukker du tørsten med vand, er du allerede et rigtig stort skridt i retningen af et vægttab uden motion.

Af fødevarer, er der en lang række af produkter, som du bør holde dig fra:

  • Lyst brød
  • Friteret mad; pomfritter, chips, chili cheese tops m.fl.
  • Slik
  • Chokolade
  • Kage
  • Popcorn
  • Müslibarer
  • Pizza
  • Burger

03Kan man tabe fedt uden motion?

Kan man tabe fedt uden motion? Din krop begynder at forbrænde energien laget i fedtdepoterne, når den er i kalorieunderskud fra kosten. Du forbrænder energi dagen lang, så indtages man færre kalorier end man forbrænder, vil kroppen forbrænde fedt.

Det betyder, at du skal begynde at holde øje med, hvor mange kalorier du forbrænder i løbet af en dag, og så indtage færre kalorier. Mit bedste trick er, at man i stedet for at stå op, mens man er på arbejde eller måske sidder ved computeren derhjemme - vælger at stå op.

Jeg læste på et tidspunkt et studie om, at du forbrænder hele 5 gange så mange ved at stå op, sammenlignet med når du sidder ned. Det er jo en verden til forskel!

Jeg formåede at lære at stå op på 1 uges tid

Jeg har et meget stillesiddende arbejde, hvor jeg nærmest kun står op, når jeg skal hente kaffe, vand, frugt, snakke med en kollega i en af de andre afdelinger eller på toilet.

Nogle gange når jeg kun op og forbrænde 1.300 kalorier i løbet af sådan en arbejdsdag, og det er da lidt problematisk, hvis jeg skal op og forbrænde eksempelvis 3.000 kalorier. 

Derfor satte jeg mig for at finde ud af, om det overhovedet er muligt for mig, at stå op i løbet af sådan en dag. Altså samtidig med, at jeg arbejder.

.... allerede efter 40 minutter måtte jeg ned og sidde igen den første dag. Da jeg var "kommet til kræfter igen", stilte jeg mig op igen, og denne gang var det nok kun 30 minutter jeg kunne holde til det.

(misforstå mig ikke - jeg kan godt holde til at stå op, men når du begynder at fokusere mere på at stå op end rent faktisk at arbejde, så går det ud over din performance, og så bør du sætte dig ned i en stund).

Der skulle gå en uge

Efter en uges tid gik det faktisk så godt, at jeg uden problemer kunne stå op i 4 timer af gangen UDEN at tænke over, at jeg rent faktisk stod op. Jeg har altid en skridttæller på armen, sådan at jeg kan følge med i, hvor mange kalorier jeg forbrænder i løbet af en dag.

Den viste en forbedring på hele 50% i antallet af forbrænde kalorier i løbet af en arbejdsdag. Det har betydet, at jeg er langt tættere på mit daglige mål for forbrændte kalorier, hvilket betyder, at jeg ikke behøver at være SÅ aktiv når jeg kommer hjem, som det har været nødvendigt hidtil.

0 Kommentarer
Populære artikler
Nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev, og få de bedste tilbud, guides & tricks direkte i din indbakke.

Nyhedsbrevet udkommer ca. en gang i måneden, og du kan til enhver tid afmelde dig igen.