Brændte mandler i en sundere og sukkerfri udgave

Sidst opdateret

Brændte mandler smager fantastisk. Kombinationen af smeltet sukker og mandler der har fået en nøddeagtig smag pga. varmen får selv de mest kritiske madanmeldere i himlen.

For os der prøver at holde os til madvarer med et mindre indhold af kalorier, er brændte mandler desværre på fy-fy-listen.

Vi har derfor sat os for at dele en sundere udgave af brændte mandler til dig, som stadig gerne vil spise denne lækre snack som brændte mandler nu engang er.

braendte-mandler-sunde-kaloriefriIngredienser

  • 300g Mandler (6 dl)
  • 2 dl Kokossukker eller Sukrin Gold*
  • 1 dl vand (6-7 spsk.)

Fremgangsmåde

Fremgangsmåden kan forklares med følgende tre punkter:

  1. Bland Sukring Gold*/kokossukker med vand på panden og lad det smelte under medium varme
  2. Når det hele er en ensartet masse og Sukrinen/kokossukkeret er smeltet, blandes mandlerne i massen
  3. Når sukkermassen har sat sig fast (klistrer sig fast) på mandlerne, slukkes panden
  4. Mandlerne afkøles i panden og spises derefter

Protip: Opbevar dine hjemmelavede brændte mandler i et glas eller i en tillukket pose.

300g brændte mandler – næringsindhold

Kalorier 471 kcal Protein 18 g
Kulhydrater 486,6 g Fedt 36,4 g
Mættet fedt 3,4 g Flerumættet fedt 0 g
Monoumættet fedt 0 g Transfedt 0 g
Sukkerarter 0,5 g Fibre 0 g
Kolesterol 0 mg Natrium 0 mg
A-vitamin 0 % C-vitamin 0 %
Kalcium 0 % Jern 0 %

En fantastisk snack

Brændte mandler hører ikke kun til de kolde vinterdage i gågaden eller på madmessen. Mandler er fyldt med sunde næringsstoffer og det hører til sjældenthederne at folk ikke kan lide dem. Der findes en lang række af opskrifter på mandler i diverse madvarer og brændte mandler er en af danskernes foretrukne.

Hvis du er på udkig efter en snack som også indeholder en god mængde af protein, så er brændte mandler i en sundere udgave lige noget for dig.

Ved at spise 10-15 mandler om dagen, reducerer du din appetit til snacks uden at du behøver at fylde dig med kalorier.

Nøddesnacks er lækre men usunde

Det kommer nok ikke som nogen stor overraskelse, men nøddesnacks hører til den usunde del af snack-afdelingen. Ristede nødder er ikke det samme som helt alminde nødder. Selvom deres ristede og for nogle røgagtige smag kan virke tiltalende, bliver de ristede nødder du køber fra butikkerne vendt i diverse olier. Tørristede nødder udsættes ofte for for høj varme, hvilket ødelægger næringsstofferne i nødderne og ikke mindst de sunde fedtstoffer.

Er økologiske nødder bedst?

Det er meget svært at sige. De økologiske produkter kommer så småt og overtager pladserne på hylderne. Begiver du dig ind i en helsebutik vil du som regel altid kunne købe dine nødder og ikke mindst mandler som økologiske. Når du køber økologiske mandler minimerer du risikoen for, at du indtager pesticider og du støtter samtidig op om et bæredygtigt landbrug.

Nogle helt almindelige huskeregler når du skal købe nødder er, at du skal købe nødderne opbevaret i kander eller i poser hvor nødderne er beskyttet for lys og luft.

Her hos Traeningsguiden er der bred enighed om, at vi altid går efter rå og usaltede mandler og cashewnødder. Nogle elsker at spise dem rå – andre vælger at lave brændte mandler som denne opskrift ligger op til.

Helt almindelig ristede mandler

Er du helt afholden fra sukkerstoffer uanset om de er med mange eller ingen kalorier, så kan du naturligvis riste dem i øvnen eller på panden uden noget som helst. Når du rister mandlerne på panden, skal dette gøres ved mellem-varme, da du ellers risikerer at der går uendelig lang tid før at de er ristede, eller at de simpelthen bliver varmet for højt op, så smagen bliver ødelagt.

I øvnen spreder du blot mandlerne ud på et stykke bagepapir på en rist eller i et ovnfast fad, hvor du efterfølgende varmer dem i øvnen ved 200 grader i 5-10 minutter. Prøv dig evt. frem indtil at du finder et niveau hvor du synes de smager bedst.

Protip: Lad mandlerne køle helt ned – du undgår og brænde dig, og smage når at sætte sig. Varme mandler har det med ikke helt at smage, som når de er kølet ned.

E-vitamin, miniraler, fibre og protein

I forlængelse af nødder og mandlers sunde profil, giver de dig både e-vitaminer, miniraler, fibre og protein. Omega-3 fedt som oftes findes i fisk, kan du ligeledes optage fra dine nødder og mandler.

Vurdering
recipe image
Opskrift
Sundere brændte mandler
Udgivet
Forberedelsestid
Koge/stegetid
Total
Gennemsnitlig vurdering
51star1star1star1star1star Based on 2 Review(s)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

ANNONCE


Seneste Indlæg